Mengiku Terri Mauro (2004), banyak faktor yang berkait dengan gangguan
emosi dalam kalangan kanak – kanak. Namun begitu, antara faktor – faktor yang
ketara ialah masalah ketidakfungsian otak, pemakanan dan masalah keluarga.
Berikut dinyatakan sebab dan akibat berlakunya masalah emosi murid
3.2 LANGKAH MENGATASI MASALAH EMOSI MURID
Program – program pendidikan sebagai sokongan dalam pembentukkan tingkah
laku. Program ini bertujuan membantu mereka yang mempunyai masalah gangguan
emosi untuk meningkatkan pencapaian akademik, membangunkan kemahiran sosial,
meningkatkan kemahiran dalam mengawal tingkah laku dan meningkatkan konsep
kendiri.
Murid yang mengalami masalah psikologi perlu mendapat khidmat sokongan
daripada kaunseling.
Murid perlu diberi bimbingan kerjaya supaya dapat meningkatkan konsep
kendiri yang lebih positif
Kerjasama daripada ibu bapa sangat penting bagi meningkatkan akademik murid
dari masa ke semasa.
Guru menggunakan modifikasi tingkah laku yang bersesuaian dengan murid.
Peneguhan positif diberikan kepada tingkah laku yang baik, manakala dendaan
diberikan kepada tingkah laku negatif.
Murid mendapat pendedahan yang maksimum mengenai cara meningkatkan
kecerdasan emosi dengan lebih berkesan.
Guru
mahir dalam mengawal kelas melalui pendekatan peraturan. Murid perlu
jelas dengan peraturan - peraturan yang telah disediakan oleh guru.
Murid
perlu diberi peluang mengenai kesalahan yang telah dilakukan.
Seterusnya diberi peluang untuk memperbaiki kesalahan tersebut
Berikut dinyatakan persamaan dan perbezaan antara emosi guru dan murid
3.3 HAK ASASI KANAK-KANAK
No comments:
Post a Comment